Händelserika dagar med blandade känslor.

Publicerad 2014-01-25 23:23:18 i Allmänt,

Igår hade jag min första klass själv. Jag tänkte att det skulle vara en bra ide att låta ungarna få rita en egen teckning med de nya färgglada kritorna och blocken som de fått. Tänk er 30 ungar i 5-7års åldern som aldrig tidigare fått rita en egen teckning.. Det blev minst sagt HYSTERISKT! 35min senare var jag helt slut.
Barnen i klass1 visar upp sina teckningar
Flickan längst till höger är inte mer än 2 år gammal. Barnen lär sig att ta hand om sig själva från väldigt tidig ålder.

Klassrummen är som ni ser väldigt enkla. När blyertspennorna behöver vässas hjälper läraren till att vässa dem med hjälp av ett trasigt rakblad. Så nästa inköp blir pennvässare till alla klassrummen.

Barnen använder bambustick för att lära sig räkna matematik.

När någon elev svarar eller vill säga något i klassrummet så får de alltid ställa sig upp och säga ”sir/madame”. Svarar en elev också rätt på frågan säger läraren ”Clap for him” och alla i klassen sjunger en ramsa som avslutas med tummen upp. En skolavgift här kostar från ca 10.000-100.000/år (140-1400kr,exkl skolmaterial och uniform) beroende på årsklass och skola.

”It’s not easy” säger en av de kvinnliga lärarna till mig. Ett uttryck jag får höra flera gånger om dagen. De har en lön på ca 28.000Franc/månad (ca380kr) och att de inte alltid får sin lön. Ibland kan ta det ta upp till tre månader innan de får sin lön och då är det inte alltid hela lönen dem får. Därför är det viktigt att ha sin egna ”farm” så att de kan odla och försörja sig på sitt eget jordbruk. Dagarna är långa för dem, efter skolan går de direkt hem och jobbar på gården.

Varje vecka möts 4 olika skolor i området och spelar fotboll- och handbolls match. Flickorna spelar handboll och pojkarna spelar fotboll. Barnen är verkligen tuffa, de kämpar hårt för att vinna och många spelar utan skor och har varken mat eller vatten med sig. En av coacherna hade med sig sockerbitar till sina spelare så att de skulle piggna till i värmen.

Ett av fotbollslagen
Handbolls teamet
 
Flickorna och jag sitter och hejar på matchen. De undersöker mina armar eftersom de är så vita och för första gången upptäcker de att vener är blåa. En av flickorna sa till mig ”I wish i had your white skin so I could sit on this chair next to you”. Det är så att hjärtat brister..
Pojkar som tittar på matchen

Glöm vitlökspress, skalare och spis. Ersätt det med sten, kniv och öppen eld. Så ser köken ut här. Kvinnorna lagar all mat och sitter i små rum där de lagar maten över öppen brasa.

Vi lagar en traditionell rätt, "Cabbage & White Yams"
Mina ovana ögon tårades av all rök men efter 5h vänjer man sig. Så sitter kvinnorna flera timmar om dagen och jobbar. Sen delar dem på maten vid brasan, väldigt socialt och mysigt..
Här ser ni hur "Cabbage" växer.
. 
Nedan ser ni bilder på de familjer som mottagit gåvor som samlats in från Sverige. Ord kan inte beskriva deras glädje. Många starka & känslosamma möten...

Hammare, tandborste och ett par skor till pojken som inte hade några innan.

Sötungen som blev överlycklig över sina gossedjur och ville genast bära dom som man gör här, på ryggen med hjälp av en sjal.

Här upptäcker dem att nallen kan prata, på svenska dock men det gör inget. Lika glada ändå

Skor till pojken som inte heller hade några innan.

Lilla flickan blir jätte glad när hon får se sin nya kompis.

Barnen har fått gossedjur, lite kläder, handväska och kvinnan fick en t-shirt.

Tvillingar som fått bodys och ett varsitt gossedjur.
Bodys och gossedjur till lilla dottern.
 Leksaksbil och tandborste till pojken.
Sportteachern i min skola som fått min morfars gamla tidtagarur. Han blev superglad!
 
 Avslutar med en bild från ett av våra ACOHOF-möten.  Mina "kollegor" Mr Ali & Divine.

Sov gott <3

Kommentarer

Postat av: Bea

Publicerad 2014-01-27 21:57:10

Helt otroligt Vicko. Sitter här med ett supersmile. Man glädjs så av att se det du gör och lyckan som uppstår när de små och stora mottar gåvorna. Det bästa är nog ändå de ringar på vattnet som det du gör förhoppningsvis kommer medföra.
Det gäller att fokusera på möjligheter och det positiva i varje situation. Du gör något fantastiskt

Svar: Jag håller med dig kära syster, man blir lycklig när man får se barnens leenden.. Det värmer ens hjärta. Du skulle sett när jag visade en leksakstraktor som rörde på sig för barnen i Nursery School (2-4år gamla). De har aldrig ngt sånt förut och blev helt galna. Har det på film tror jag. Sååååå söta!!! <3
Viktoria Elman

Postat av: Kim

Publicerad 2014-01-27 23:10:33

Fina bilder! <3

Svar: Tack älskade bror :)
Viktoria Elman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Presentation av projekt

Min profilbild

Följ med mig på min resa; ett personligt uppdrag att hjälpa föräldralösa och underprivilegierade barn i Kamerun till att få rätten att gå i skolan. Genom socialt, mentalt och ekonomiskt stöd kommer jag att uppmuntra barnen till att nå sina drömmar. I det är utbildning ett steg i rätt riktning för en ljusare framtid. Följ med mig på en resa fylld av upplevelser, glädje, vänskap, ny kunskap och möten med nya människor.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela