Cameroon Life!

Publicerad 2014-01-22 22:00:00 i Allmänt,

Kära vänner, Tack för all support och kärlek ni gett mig.. Och STORT Tack till alla familjer, vänner
och bekanta som bidragit till min insamling av kläder, leksaker och pengar. Ni anar inte hur uppskattade era gåvor är! Återkommer med bilder och info till vart/vem det gått till.

Nu har jag äntligen kommit fram och redan avverkat några dagar här i Tatum. Vägen hit var lång. En bilresa från Douala (flygplatsen) till Bamenda på ca 21mil varav hälften består av icke-existerande vägar. 8h i en fullpackad bil (alla gåvor som jag tagit med), ingen AC, en krock som resulterade i att bilbatteriet dog då o då mitt ute i bushen och kolsvart ute. Vi stannade i Bamenda i två dagar som ligger ca 12mil från Tatum och är ”huvudstaden” i den nordvästra regionen, där fick jag en första introduktion till livet i Kamerun.

Barnen älskar att spexa framför kameran
 
I söndags bar det av mot byn Tatum som ligger i bergen. Tatum är en av 32 byar som tillhör Nkum regionen och här bor det ca 8800personer. Nätterna är väldigt kalla, dagarna varma och det är rikligt med mörkröd ”dust” som gör att man ständigt är smutsig eller som en av mina extra mammor säger ”Thank god for the dust govt kip from we road dem bcs we woman dem no need buy powder”.

Fick ett överväldigande mottagande av skolkören, rektor, lärare, byns sjuksköterska, barnmorska, vaktmästare och ACOHOFs lokala organisation. Svårt att ta in och en once-in-a-lifetime upplevelse. Alla har välkomnat mig med öppna armar, som om jag vore en familjemedlem. Jag har flera ”extra” mammor som ser till att jag har det bra, bjuder hem mig och serverar mig rikligt med mat; Plantain, cabbage, jama jama, Fo fo, green and white yams etc..

Mina tre "extra" mammor.

Varje morgon 07.45 är det uppställning på skolgården för alla 202 barnen i åldern 5-13år.  Kameruns flagga hissas, man sjunger nationalsången, läser ur bibeln och marscherar sedan upp till klassrummen.

Barnen marscherar upp till sina klassrum i takt till skolans band.

Inför mitt första möte med ”Catholic School Tatum” så hade jag (tack vare alla snälla vänner som skänkt pengar) i den lokala bokhandeln köpt; kritor, linjaler, pennor, papper i olika färger, fotboll, handboll, ritblock, saxar, jordglob och en bibel (ett tips från min ”kollega”). Om ni bara kunde föreställa er hur uppskattat allt var, barnen stod med uppspärrade ögon och klappade händerna. Av nio skolor i Tatum har bara en skola jordglob, nu är de två!  

Uppackning av gåvor till skolan

Alla lärare undervisar i ca 16 (!!!) ämnen var, så de har mycket att stå i.

Naturkunskap, skolans "Nature Corner" 

Många av barnen som går i skolan har föräldrar/släktingar som betalar deras skolgång, andra har förlorat sina föräldrar i aids och fått bidrag till att gå i skolan från kyrkan eller hjälporganisationer. På rasterna leker barnen livligt; dansar, sjunger och vill mer än gärna involvera mig i allt dem gör; hålla handen, stå nära, krama och ropar ”Madame” så fort de ser mig. De är helt underbara. På lunchrasterna är det ca 10-20% som har ngn typ av mat med sig men alla delar med sig av det dom har, är snälla och tar hand om varandra. Skolan har en dator som knappt används eftersom kunskapen saknas men jag har lovat att lära ut grunderna.

Bara kärlek!

Dagarna är långa och intensiva. Förmiddagarna spenderas i skolan och eftermiddagarna är fullspäckade med aktiviter; besök i andra skolor, förskolor, barnhem, sjukhus, plantage och jordbruk. Varje dag besöker jag också olika familjer i byarna som lever under extremt fattiga förhållanden. Den lokala hjälporganisationen ACOHOF har full koll på dessa familjer och informerar mig antal barn och ålder så att jag kan planera vad jag ska ta med mig. Det kan vara leksaker och kläder som jag (med hjälp av alla gulliga familjer från Sverige) samlat in eller mat och hygienartiklar som jag köper från den lokala marknaden. Ett exempel är en familj där mamman fått fyra barn varav tre är förståndhandikappade. Flickan som är ”normal” är 19 år och har själv precis fått en dotter, hon får dra det tyngsta lasset i familjen. Jag köpte med mig hygienartiklar och kakor till familjen.

En av sönerna & min ACOHOF kollega Divine

Många lever under extremt fattiga förhållanden. Alla har någon syster, bror, mamma/pappa, nära släkting som drabbats och gått bort i HIV, AIDS. Här är släkten den närmsta familjen och man tar hand om varandra, hjälps åt och äter tillsammans trots att man knappt har mat till sig själv. Det är inte ovanligt att de vuxna försörjer mer än 10personer. Barnen är verkligen tuffa och får klara sig själva vid tidig ålder, de springer fritt vid vägarna där bilarna åker, bär tunga korgar/hinkar på huvudena och säljer grönsaker, frukt, bröd mm.

 Barnen tar hand om varandra

Vattenförsörjningen i byn är ett stort problem, riktig bristavara.

I tisdags besökte jag borgmästaren och parlamentarikerna för ”Nkum” och ”Mbiame” regionerna. Deras uppgift är bland annat att genomföra lagar och estimera budgetar för regionerna.  Under mötet presenterade jag ett projekt som jag vill genomföra och som ska stödja och hjälpa framtida lokala verksamheter. Mer info om detta kommer senare.

Dags för mig att vila,

Kram från en trött men lyckligt lottad tjej…

Kommentarer

Postat av: Ted

Publicerad 2014-01-22 22:57:08

Wow Vicko, Jag är imponerad! Det låter otroligt spännande! Puss

Svar: Tack kära storebror. Puss
Viktoria Elman

Postat av: Kim

Publicerad 2014-01-23 00:40:50

Tack för att du skriver så utförlig och att vi får följa med på den här resan. Att se dig där och läsa det du skriver känns meningsfullt och får den delen av världen att komma närmre, vilket jag tror är bra. Var rädd om dig! Puss och kram

Svar: Du har helt rätt, det är mkt bra och ngt man bör ta tag i. Vi är alla lika och borde ha samma förutsättningar vilket är långt ifrån fallet. Jag hoppas detta kan öppna upp mångas ögon (inkl mina egna) och göra mer, för det gör verkligen skillnad. Pusss
Viktoria Elman

Postat av: Aline

Publicerad 2014-01-23 09:54:02

Är så stolt över dig fina Viktoria. Jättekul att vi får följa med dig på din resa. Det du skriver berör verkligen. Fortsätt med det fantastiska jobb du gör o hoppas att du lyckas med dina projekt så att det hjälper o underlättar för de fina barnen o deras framtid. Massa kärlek till dig vännen.

Svar: Tack snälla Alinen :) Pusss
Viktoria Elman

Postat av: Haddy

Publicerad 2014-01-23 15:23:53

Finner inga ord Viktoria. Världen vore en mycket bättre plats om fler människor var som du. Var rädd om dig! Puss

Svar: Tack Haddy <3 Vi ses när jag kommer hem. Puss till dig & din lilla skatt
Viktoria Elman

Postat av: Linda

Publicerad 2014-01-23 20:35:57

Wow! Jag sitter i ett klassrum i USA och läser detta och kan inte sluta tänka på hur lyckligt lottad jag är som fått gå på grundskola i Sverige och sedan fått möjlighet att plugga utomlands tack vare den svenska staten. Så OTROLIGT stort och modigt av dig att du tagit dig an detta! All kärlek till dig vicko, och krama alla gulliga barn i Cameroon!!

/Linda

Svar: Jag håller verkligen med dig, vi är lyckligt lottade. ´Går inte att beskriva med ord. Tack snälla Linda, det är en upplevelse och en inre resa som jag aldrig kommer att ångra. Hur har du det? Hoppas vi ses till sommaren. Puss
Viktoria Elman

Postat av: Jempa P

Publicerad 2014-01-23 22:56:37

Verkligen häftigt att följa Vicko! Man blir inget annat än stolt över att känna dig. Kul att du publicerar bilder så här. Vilka härliga barn, sug åt dig av alla kärlek! Vad duktiga ni är med vattenhinkar. Har skolan en egen brunn, behöver ni gå långt? Är det pump, brunn eller slang? Kan man dricka vattnet efter att det kokats eller hur gör du? Hur gör de som bor där? Spännande spännade :) Ska fortsätta att granska ditt mission :)

Svar: Roligt Jempa :) Glad att du vill följa mig! Nej skolan har ingen egen brunn utan några av eleverna får hämta vatten och bära på huvudet varje morgon. Men det råder stort vattenproblem här som du såg på en av bilderna. Jag köper vatten i flaskor eftersom min mage inte klarar ngt annat. Pusss
Viktoria Elman

Postat av: Carro Skogsberg

Publicerad 2014-01-26 01:03:58

Wow! Din blogg är inlagd bland favoriter och det ska blir häftigt att följa dig på ditt äventyr! Jag måste säga att detta förbi gått mig... Hur funkar det om man vill skänka några hundralappar?

Puss och kram Carro

Svar: Hahaha vad kul att jag fick vara med på din favorit-lista! På min bakgrundsbild på fb står kontonr, där kan du sätta in pengar o sen tar jag ut dem och gör gott :) Puss
Viktoria Elman

Postat av: Francisca

Publicerad 2014-01-26 11:36:03

Wow vicko! Super intressant och roligt o följa dig i din fina resa... det du gör är helt otroligt <3 <3 massa kramar

Svar: Tack snälla, kul att höra från dig :) Hoppas du mår bra?! Visst väntade du smått? Helt otroligt, grattis <3
Viktoria Elman

Postat av: Emy

Publicerad 2014-01-27 19:40:45

Hej Vicko
Jag blir glad när jag ser att barnen får våra leksaker ock kläder. Du är snäll. jag vill visa min klass . Helsningar Emy.

Svar: Hej Älskade unge! Vad roligt att höra, självklart ska du visa din klass! Idag fick den skola jag jobbar på dina och Stellis färggladda "smycken" som man kan göra armband och halsband av. De ska använda dem varje gång de ska representera sin skola :) Puss
Viktoria Elman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Presentation av projekt

Min profilbild

Följ med mig på min resa; ett personligt uppdrag att hjälpa föräldralösa och underprivilegierade barn i Kamerun till att få rätten att gå i skolan. Genom socialt, mentalt och ekonomiskt stöd kommer jag att uppmuntra barnen till att nå sina drömmar. I det är utbildning ett steg i rätt riktning för en ljusare framtid. Följ med mig på en resa fylld av upplevelser, glädje, vänskap, ny kunskap och möten med nya människor.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela