I don´t want you to go Madame...

Publicerad 2014-02-12 21:37:48 i Allmänt,

Kära vänner,
 
Tiden flyger iväg och nu har jag tyvärr bara en vecka kvar här i kamerun. Protencia, en av flickorna i min skola som går i klass 4 kom fram till mig och sa "I don't want you to go madame, please stay". Om det ändå var så enkelt..
 
I tisdags var det nationaldagen "Youth-day" , En dag då alla barn, ungdomar och vuxna i alla skolor samlas och marscherar tillsammans. De visar även upp traditionella danser och sånger.
 
Barnen i Nursery Schools var finklädda i sina uniformer
Man marscherar bla. framför NKUMs borgmästare.
 
Jag marscherade såklart med min skola
Sports Club marscherar
TTC Marscherar
Jag & lärarna i min skola
Efter detta bjöds mina kollegor (i skolan) upp till mitt "hem" (en plats där man också kan surfa på internet, ta en drink, hyra konferensrum/övernattningsrum eller bara samlas och umgås) för en drink.
 
Diskuterar kulturskillnader.
 
Dags för mig att introduceras till att bli en riktig afrikansk kvinna som bär sina barn på ryggen med hjälp av en sjal.
 
Ungen verkade trivas på min rygg och jag med :)
Hela kvällen gick åt till att dansa och ha trevligt bland vänner.
 
I helgen var vi i storstaden Bamenda för inhandling av gåvor till barnen i skolan och de barn som jag träffat som har en muskulär sjukdom som resulterar i att de inte kan röra sig.
 
Den lokala bokhandlaren i Bamenda var väldigt nöjd efter mina inköp.
 
Romeo (f.1999), Godheart (f. 1995) och Nadesh (f- 1986), de tre barnen som jag tidigare skrivit om och som lider en muskulär sjukdom inhandlade jag också gåvor till. Eftersom barnen inte kan röra på sig så bestämde vi oss för att inte köpa rullstolar utan nya madrasser, kuddar, filtar, radio som sällskap och mat så att mammorna inte behöver jobba lika länge på gården. Hjälper iaf några veckor. imorgon kommer vi dela ut dessa gåvor, så bildbevis kommer i nästa blogginlägg.
 
Inköp av madrasser och kuddar
 Inköp av tre radios
Om någon av er läsare känner för att bidra till dessa barn då jag inte är här kan ni skänka via ACOHOF (Afoni childreen of hope Foundation), organisationen som jag jobbat via och som har visat och hjälpt mig att träffa alla dessa föräldralösa och underprivilegierade barn. Ni kan besöka deras hemsida på www.acohof.org
 
Vi besökte även, som varje söndag, kyrkan. Här är min kamerun-mamma med hennes två barn Kadje och Suzie innan kyrkan. Det var hos dem jag övernattade i två dagar under min vistelse i Bamenda.
 
 
Idag har det varit en hektisk dag med många besök. Vi började först besöka "min" skola CPS (Chatolic Primary School) och delade ut nya skrivböcker till alla 202 elever i klass 1,2,3,4,5, & 6. Barnens glädje går inte att beskriva. Bilderna säger mer än tusen ord.
Ser ni glädjen?!
 
Utdelning av böcker.
De fick även pennor och pennvässare.
Barnen kramar sina nya böcker.
Sedan besökte vi IPS (Islamic Primary School) och delade även där ut skrivböcker, pennor och pennvässare till alla klasser (ca85st barn).
Barnen med sina nya skrivböcker
 
Jag & IPS headteacher. Varje headteacher fick en varsin box med kritor att skriva med på tavlan.
 
Precis bredvid IPS ligger INS (Islamic Nursery School) där vi delade ut leksaker och gossedjur till barnen i åldern 2-4 år som samlats in i Sverige.
 
Gåvor som packas upp.
 
Åkte även förbi PNS (Prospeterian Nursery School) och delade ut gåvor till barnen som samlats in från barnen i Sverige.
 
 
 
Glada barn!
 
Måste visa er hur mina extra mammor tittar in hos mig varje morgon (och nästan varje kväll) för att fråga mig hur natten varit och önska mig en trevlig dag. Mina underbara african-mamas <3
 
 
 All kärlek till er. Godnatt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2014-02-13 12:58:01

Så fint att de uppskattar materialet så. Underbart vilken glädje man kan inte sätta det i perspektiv till vårar liv.
Puss

Svar: Nej det går knappt att sätta i perspektiv. Vi lever i så olika världr, önskar att alla kunde få ta del av varandras liv så att man skulle vara mer handlingskraftig & hjälpa..
Viktoria Elman

Postat av: Nick

Publicerad 2014-02-13 22:56:45

Så kul och spännande att Se vicko! Du verkar göra många glada! Imponerad.
Ser verkligen fram emot att du kommer hem och berättar mer. Vi får smida planer för hur man kan ordna med en mer omfattad och organiserad hjälpinsats. Vi har säkert även massor att lära av dem!
Tusen kramar syster!!!

Svar: Definitvit kära bror! Jag har massor av ideer :))
Viktoria Elman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Presentation av projekt

Min profilbild

Följ med mig på min resa; ett personligt uppdrag att hjälpa föräldralösa och underprivilegierade barn i Kamerun till att få rätten att gå i skolan. Genom socialt, mentalt och ekonomiskt stöd kommer jag att uppmuntra barnen till att nå sina drömmar. I det är utbildning ett steg i rätt riktning för en ljusare framtid. Följ med mig på en resa fylld av upplevelser, glädje, vänskap, ny kunskap och möten med nya människor.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela